Dag 2 av F1-försäsongstesterna i Bahrain – Vad vi kan vänta oss
- Grand Racing
- 27 feb.
- 2 min läsning

F1-försäsongstesterna i Bahrain fortsätter med den andra och mittendagen av testdagarna. Med bara tre dagar till förfogande är det en kritisk period för teamen att finjustera sina bilar inför säsongspremiären i Australien den 16 mars.
Eftersom varje team endast kan köra en bil per dag får förarna begränsad körtid, vilket gör varje varv på banan extra värdefullt. Detta är särskilt relevant för den stora gruppen rookies som går in i sin första F1-säsong.
Testschemat för dagen:
Morgonpass: 07:00 - 11:00 GMT
Lunchuppehåll: 1 timme
Eftermiddagspass: 12:00 - 16:00 GMT
Faktorer att hålla koll på under dag 2
Kan vädret påverka testerna?
En av huvudanledningarna till att F1 flyttade försäsongstesterna från Barcelona till Bahrain var att säkerställa stabila väderförhållanden. Trots detta påverkades den första testdagen av lätta regnskurar, och det finns risk för regn även under dag 2.
Temperaturer lägre än normalt och blåsiga förhållanden kan också ställa till det för teamens testprogram. Eftersom endast Haas och Aston Martin har valt att ta med regndäck till testerna kan det innebära begränsad körning vid nederbörd.
Sista testdagen för Lawson och Sainz
Försäsongstesterna går snabbt, och för Liam Lawson och Carlos Sainz är dag 2 den sista chansen att få körtid innan säsongspremiären. Red Bull och Williams har valt att ge dem en hel dags testande innan de lämnar över till sina teamkamrater på den sista testdagen.
De övriga teamen delar fortsatt upp körningen mellan förarna, vilket innebär att varje förare får en halv dags körtid per dag.
Mer fokus på prestanda Trots den oväntade röda flaggan på första dagen på grund av ett strömavbrott, kunde samtliga team genomföra en stor mängd varv med god tillförlitlighet.
Med tanke på att testet nu går in i sin andra halva kan vi förvänta oss att teamen börjar satsa mer på att utforska bilarnas prestanda och set-up-möjligheter. Flera team kan börja pressa sina bilar mer för att identifiera eventuella svagheter och optimera inställningar inför säsongens start.
Mjukare däck för snabbare tider?
I takt med att teamen går över till mer prestandafokuserade tester kan vi se en övergång till mjukare däckblandningar. Endast Ferrari och Williams har valt att ta med den allra mjukaste C6-blandningen (en uppsättning vardera), vilket gör det osannolikt att vi ser den på banan.
Däremot kan teamen som valt C4- och C5-däck börja testa dem för att få en tidig uppfattning om deras prestanda inför kommande lopp. Haas förväntas dock fortsätta med sitt fokus på långlopp och däckhantering, med tanke på att de kämpade med hög däckslitage förra säsongen.
Med två dagar kvar av testerna börjar bilden av fältets styrkeförhållanden sakta klarna. Kommer något team att sticka ut med förvånande fart, eller fortsätter det vara en svårläst försäsong? Vi får snart svar.


