Dino Beganovic tillbaka i F1 – kör för Ferrari under FP1 i Österrike
- Grand Racing
- 24 juni
- 2 min läsning

Den svenske F2-föraren Dino Beganovic gör sin andra officiella körning i Formel 1.
Under fredagens FP1 inför Österrikes Grand Prix tar han åter plats bakom ratten i Scuderia Ferrari HP:s SF-25, där han ersätter Charles Leclerc.
Det blir andra gången i år som Beganovic kör ett träningspass för Ferrari – och precis som i Bahrain tidigare i vår sker det i Leclercs bil, medan Lewis Hamilton kör det andra ekipaget.
– Jag är extremt glad att få göra min andra FP1 med Scuderia Ferrari HP i Österrike på fredag, säger Beganovic.– Att det sker just i Spielberg är perfekt.
Det är en bana jag kan väldigt väl, och det är ett utmärkt tillfälle att fortsätta lära mig bilen och stötta teamet.
Intensiv helg väntar för svensken
Helgen blir intensiv för 21-åringen från Linköping. Han kommer under fredagsförmiddagen först köra ett F2-träningspass, därefter hoppa in i Ferraris F1-bil under FP1, och knappt 90 minuter efter avslutat F1-pass ställer han upp i F2-kvalet.
Beganovic ligger just nu tia i Formel 2-mästerskapet, som återstartar i Österrike efter ett månadsuppehåll. Han har hittills tagit två pallplatser och en pole position, och hoppas på ett starkt resultat på Red Bull Ring – där han tidigare har haft framgång.
– Det har varit lite upp och ner i år, men uppehållet har gett oss en chans att analysera all data. Vi har jobbat mycket i simulatorn och jag tror vi har hittat en bättre balans i bilen, säger han.
Regelförändring öppnar dörren
Inför 2024 ändrades FIA:s regler – numera måste varje ordinarie F1-förare lämna över bilen till en förare med begränsad F1-erfarenhet vid två tillfällen per säsong (tidigare en gång). Efter FP1 i Österrike har Leclerc därmed uppfyllt sitt åtagande, medan Hamilton har två återstående pass att lämna ifrån sig.
Fler unga förare får chansen
Beganovic är inte ensam om att få en FP1-möjlighet under helgen. Även Alex Dunne, mästerskapsledare i F2, kommer att köra för McLaren i stället för Lando Norris – hans allra första officiella F1-framträdande.
Samtidigt fortsätter Red Bull att testa sina juniorer. Tidigare i veckan körde Arvid Lindblad, 17, en äldre AlphaTauri AT04 på Imola. Det var hans första riktiga F1-test efter att han nyligen tilldelats superlicens av FIA, trots att han ännu inte fyllt 18 år.
Red Bull har ännu inte bekräftat när Lindblad gör sin FP1-debut, men det är tydligt att han nu finns med i planen. Även Ayumu Iwasa, en annan testförare hos Red Bull, körde på Imola.
Dino Beganovic stärker sin position i Ferraris framtidsplaner – och hans återkomst till F1-scenen i Spielberg är ett kvitto på Scuderias förtroende. Med både FP1-körning och F2-race under samma dag, står han inför en av sina mest krävande helger hittills.
Hur han hanterar pressen – både som testförare för ett av sportens mest ikoniska team och som mästerskapsutmanare i F2 – kan komma att spela stor roll för hans framtid inom F1.